Gedonder in de glazen

14-05-2018

Moeilijke tijden voor de levensgenieter. Pleziertjes als verre reizen maken en het dagelijkse glas wijn staan ter discussie. Gelukkig hebben we Ilja Gort nog! Door hem kun je sober en gewetensvol thuis blijven zitten en toch lekkere avonturen beleven. Dit weekend startte Gorts nieuwe Italië-reis en zo te zien wordt dat weer een echte Via Happia.

In 'Kassa' zat zaterdag trouwens ook een meneer Gort, maar die had het veel minder naar zijn zin.

Maar eerst over seizoen 2 van 'Gort over de grens' dat aftrapte in Ligurië. Je kunt opperen dat oud-reclameman Ilja Gort vooral een handige pr-jongen is die dé manier heeft gevonden om zijn eigen wijnbusiness te promoten. Maar wat maakt deze man leuke programma's voor de mensen. Zo lagen we deze keer met volwassen mannen op plankjes boven een teer basilicumveld, dronken we mousserende wijn in de ijzige kou op de Mont Blanc en rolden we bijna van de steile wijnhellingen in La Cinque Terre. 'Una job relax' zoals Gort het zelf zou omschrijven in zijn beste Italiaans.

Wellicht denkt u: wees eens consequent Bas! Hoort bij Gort ook niet een bijsluiter? Hoe zit het met de gezondheidsrisico's van te veel drinken en te veel eten? Laat ook Gort niet slechts een kant van medaille zien? En dan de Mediawet: alcoholreclame mag toch niet voor 21.00 uur op tv? Ja, ik weet het allemaal. Maar als ik het energieke lijf zie van deze handelsreiziger in de goede dingen des levens, dan zwijgt mijn kritische geest in alle talen.

Wie wel te maken kreeg met de Reclame Code Commissie was brillenboer Eyelove, voor die campagne met René Froger. Nee, niet vanwege het irritante geluid van deze multivocale zanger, maar vanwege de meetmethode voor brillenglazen. Kort door de bocht: Eyelove zou suggereren een meetapparaat te gebruiken om je leessterkte te bepalen, terwijl die in de praktijk simpelweg wordt bepaald op basis van je leeftijd.

Het consumentenprogramma 'Kassa' opende zaterdag de aanval op Eyelove, en bracht daarvoor optometrist en winkelier Riens Gort in stelling. Althans: Gorts kritiek was van tevoren gefilmd, terwijl tijdens de live-uitzending zelf presentatrice Brecht van Hulten het woord voerde.

En dat pakte niet zo goed uit. Aan tafel zat Eyelove-directeur Paul Berkelmans. En dat is óf een natuurtalent óf hij heeft een geweldige mediatrainer gehad. Want zonder over te komen als een gladde aal pareerde hij met groot gemak alle kritiek. 'Het is goed dat u dit vraagt, maar...' Ik snap dat u dit vindt, en toch...'

Totdat Berkelmans de tijd rijp vond om zelf de aanval in te zetten, op Riens Gorts geloofwaardigheid als expert. "Wij zien Gort niet zozeer als expert, maar als concurrent: hij heeft twee zaken in een regio waar wij als Eyelove heel succesvol zijn." Even droog vroeg hij zich af hoe actueel de vakkennis van Gort nog is.

Maar die arme man zat zelf dus niet aan tafel om zich te verdedigen. Brecht van Hulten deed nog haar best voor hem, door al Gorts indrukwekkende bestuursfuncties op te sommen vanaf een briefje voor haar neus. Maar het kwam er wat hakkelend uit: ze had haar leesbril niet op.

Ik denk dat Riens Gort op dat moment, waar hij ook was, ernstig behoefte had aan een glas wijn. Van welke sterkte dan ook.

                                                                                            maxmasterclass>>>